3PL i 4PL kao angažovanje spoljih partnera za interne potrebe kompanija postaje sve aktuelnije i interesantnije za mnoge kompanije.

Razloga za ovakav vid angažovanja je mnogo a neki od njih su pre svega:

  • povećanje vrednosti za vlasnike
  • smanjenje troškova
  • transformacija poslovanja
  • poboljšanje operativnosti poslovanja
  • otklanjanje internih nedostataka
  • takmičenje sa konkurencijom
  • pridobijanje jasnih konkurentkih prednosti
  • poboljšanje sposobnosti kompanije
  • povećanje prodaje
  • poboljšanje samih usluga
  • smanjenje zaliha i inventara
  • povećanje obrta zaliha
  • poboljšanje protoka novca
  • pretvaranje fiksnih troškova u varijabilne i mnogi drugi

Radi maksimizacije koristi od angažovanja spoljih partenera ovakvi vidovi saradnje stvaraju značajne i dugoročno održive kooperacije između kompanija.

3PL

3PL je prvi uveo ovakve vidove saradnje u logistiku. Zasnovano na osnovnom poslovnom modelu i logističkim uslugama kompanije su se pomerile ka obezbeđivanju i drugih vezanih usluga za svoje klijente. Ovo omogućava logističkim kompanijama da ponude značajno proširen asortiman proizvoda i usluga svojim klijentima. Kijenti, sa druge strane, u želji da smanje troškove poslovanja traže ovakve vidove usluga.

Sve ovo generalno zvuči sjajno ali postoje značajna ograničenja u razvoju 3PL usluga i kompanija. Naime mnoge logističke kompanije nisu uspele da se transformišu i stvore kvalitetan 3PL servis. Neki se nisu puno pomerili od njihovog osnovnog posla bio to transport ili skladištenje, kako bi postali provajderi širokog spektra usluga. Takođe neke međunarodne 3PL kompanije nisu razumele kako da 3PL sistem usluga implementiraju na domažem nivou ili obrnuto.

kamionski transport
kontejnerski transport
avionski transport
zbirni transport
kontejnerski transport

Kao resultat klijenti su praktično dovedeni u situaciju da upoređuju kako bi to neki rekli jabuke i pomorandže. Kompanije i pošiljaoci roba pre svega zasnivaju opravdanost na smanjenju troškova kao osnovnom merljivom kriterijumu dok sa druge strane nemaju jasnu sliku o sopstvenim potrebama i kako će rešavanje datih potreba uticati na poslovanje same kompanije. Često su u potrazi za srebrnim metkom i brzim rešenjima za veoma komplikovane probleme.

4PL

U tom svetlu i uslužnom vakumu koji je kreirao 3PL servis i ne potpuna implementacija 3PL servisa u mnogim logističkim kompanijama, 4PL je isplivao na površinu vremenom.Koristiti 4PL usluge i kompanije značajno se razlikuje od korišćenja 3PL servisa. Naime, 4PL u velikoj meri stavlja akcenat na tehnologiju ali u tehnologiji ne leži rešenje za sve porbleme već samo deo rešenja. To je samo jedan deo uspešnog poslovnog procesa, drugi deo su ljudi. 4PL uviđa osnovne poslovne procese i šta je potrebno da bi se uspelo.

4PL kombinuje tehnologiju, ljude i procese. To je tkz. “Business Process Outsourcing” ili BPO. Ovakav logistički partner treba da donese dodatnu vrednost i inventivan pristup podmirivanju potreba klijenata. 4PL provajder je neutralan menadžer logističkih procesa bez obzira na vrstu prevoza, prevoznike ili skladišta koja se koriste. 4PL provajder će se angažovati i oko 3PL usluga koje njihovi klijenti koriste.

BPO provajder donosi drugačiju perspektivu, znanje, iskustvo i tehnologiju u već postojeće funkcije i radiće sa komapanijom kako bi se poslovni procesi unapredili. Novi proces treba da bude integrisan u kompaniju na način da donese dodatnu vrednost kako za klijente tako i za menadžment i vlasnike kompanije.

Start typing and press Enter to search